Tip:
Een rit voeg je aan je planning toe door in het
kalenderoverzicht op de gewenste afstand te klikken
Er verschijnt een vinkje bij de geplande rit en hij komt in je planningsoverzicht.
Tip:
resultaten van ritten bewerk je op je persoonlijke pagina. Dit is centrale plek om onderhoud te plegen op jouw Marathonbiking.NL omgeving.Klik hier om daarheen te gaan. Je bereikt de pagina ook via de link Persoonlijke pagina
Tip:
Rit verwijderen uit je planning? klik op in je geplande ritten hieronder.de rit wordt dan verwijderd..
Tip:
Klik hier om je log van de rit te bekijken of je gegevens van de rit te wijzigen.
Tip:
Wil je deze rit echt verwijderen uit je planning?
zo ja klik dan maar op het icoon...
klik voor detailinformatie over deze rit..
Tip:
Klik hierop om de rit toe te voegen als gereden..
Dit kan natuurlijk pas als de datum geweest is.
Tip:
klik op deze afstand en de rit wordt gepland...
Je hebt deze rit in je planning opgenomen...
Je hebt deze rit toegevoegd als gereden...
Deze optie geeft de totaalscore weer
gebaseerd op het gemiddelde van alle facetten
van de waarderingen die alle bikers gegeven hebben.
Hoe waarderen we de beklimmingen?
score is het gemiddelde van alle waarderingen.
Hoe waarderen we de Afdalingen?
score is het gemiddelde van alle waarderingen.
Hoe waarderen we het parcours?
score is het gemiddelde van alle waarderingen.
Hoe waarderen we verzorging?
score is het gemiddelde van alle waarderingen.
Hoe waarderen we de organisatie?
score is het gemiddelde van alle waarderingen.
Hello Visitor! There is no English version yet. Would you like an english version?
If there are enough requests I will put effort in translation. To add your request click the flag.. Thanks for visiting and enjoy your stay!

Peter
Het storyboard
Interessante,boeiende,spannende verhalen of wil je gewoon je ei kwijt?Op het storyboard vind je belevenissen alleraard van marathonbikers.
 Alle verhalen

Alle verhalen over de marathon:
 La transmaurienne (4 da.. (1)
 La forestiere (1)
 Houffalize mountainbike.. (1)
 Open mtb gran canaria (1)
 Garmisch mtb marathon (1)
 Bank1 saar mountainbike.. (1)
 Iron bike (7 dagen) (1)
 Kitz alp (1)
 P-weg marathon (1)
 Duchenne heroes (1)
 Bilstein bike marathon (1)
 La bastognarde (1)
 De 8 van oost-brabant (1)
 Seefeld bike marathon (1)
 Langenberg marathon (1)
 Aletsch bike marathon (1)
 Specialized tourtocht g.. (1)
 The cape epic (8 dagen) (1)
 Marathon van ruinen (1)
 Iceman (1)
 Nutscheid megabike (1)
 Trans schwarzwald (7 et.. (1)
 De 6 van amerongen (1)
 Raid la brognoise (1)
 Transportugal garmin (1)
 Bikefestival garda (1)
 Saarschleifen bike mara.. (1)
 Aischdall bike (1)
 Nationalpark bike marat.. (1)
 Meerdael classic (1)
 Roc azur (1)
 Dolomiti superbike (1)
 Raid vtt les chemins du.. (1)
 Ek marathon (grazer bik.. (1)
 Transalp challenge (2)
 Vulkan bike (2)
 Kellerwald bike marathon (2)
 Raid des chantoires (2)
 Lcmt recreanten (4 dagen) (2)
 Ardennes trophy (3)
 Raid hautes fagnes (3)
 Raid olne-spa-olne (3)
 Hoek van holland - den .. (3)
 Swiss bike masters (3)
 La filip meirhage (4)
 Bikefestival willingen (5)
 Eiger bike challenge (5)
 Salzkammergut trophy (7)
 Grand raid cristalp (9)
 Algemene verhalen (15)
Het marathonbiking.nl Storyboard, Verhalen over bergen en dalen van marathonbikers
Ultiem gelukJoop13/02/2007
22 oktober Hoek van Holland Den Helder

Dit is een van die wedstrijden waar het dan moet gebeuren. Het Parijs-Roubaix van de MTB-sport. De wedstrijd voor de mannen van het grote mes. De stoempers en de Flandriens. Al een week blaast de wind stevig uit het zuiden. Dat lijkt voordelig, maar het nadeel is dat er vanaf de eerste meters voluit gereden zal gaan worden. Niet de mogelijkheid om zoals vorig jaar, met Noord Oost tegen, je tot Scheveningen een beetje in de groep op te houden. Maar ja, die tactiek bleek toen uiteindelijk waardeloos, want met 3 lekke banden was het feest nog ver voor Wijk aan Zee al afgelopen en eindigde ik rond plek 50.

Vandaag dus de kans op revanche. Mijn doel: bij de eerste 20. Gezien het zeer sterke deelnemersveld een behoorlijke uitdaging. Stiekem hoop ik ook erop om onder het oude parcoursrecord van 4:18 te rijden. Maar dat betekent wel ruim 30 per uur gemiddeld. Met deze wind kan dat, maar het strand is toch wat zacht. En we moeten er een paar keer af. Zeker bij de 12 km door IJmuiden en Velsen gaat de vaart er dan flink uit.



Al deze overwegingen spelen door mijn hoofd bij de start om 8 uur. En wat ik vrees gebeurt: de teller vliegt meteen naar de 40 kp/h. M’n hartslag zit rond de 175. Dat haal ik in de RABO XC-wedstrijdjes niet eens. En die duren maar een uurtje. Het strand lijkt hard, is dat niet en het barst van de muien. Al in de eerste kilometer ga ik tot aan de assen door een kuil. Nou ik ben “door” badmeester! Ik besluit het tempo te laten zakken en het strand goed te lezen. Dat levert meteen groot voordeel op. Het 30-tal voor me laat zich door de leiders Bram Rood en Ramses Bekkenk hoog een stuk stuiterend strand vol muien opsleuren terwijl ik gok op een zandbank. Die rolt top en aan het einde van die bank hoef ik maar door een ondiep plasje. Zo lig ik ineens na 5 km op de 5e stek! Dat is lekker. Ik bedenk deze tactiek aan te houden en vooral goed te blijven kijken. Neem wat gas terug laat m’n hartslag naar 165 zakken en laat ook een 20-tal me passeren. Op veilige afstand volg ik de avonturen van de groepjes voor me. Geregeld zie ik ze vastlopen en kies ik een ander spoor. Het voordeel blijkt enorm. Ik verlies nauwelijks en ben gewoon rustig aan het peddelen. Nou ja voor het gevoel dan. Vlak voor Scheveningen zie ik een hele groep in een mui zeilen. Een stuk of vijf op hun bek. Daar zit Huik tussen. Helemaal kopje onder gegaan, zit hij verdwaasd voor zich uit te kijken. Ik wil stoppen, maar zie tegelijk een wagen van de organisatie aankomen. Dat is beter en ik rijd door.
Door Scheveningen heen rijd ik met een paar wielrenners. Die halen flink door, maar zodra we het strand weer opkomen moeten ze gelijk lossen. Voor me zijn de groepjes ontploft en is het nu ieder voor zich. Na Scheveningen geen muien meer en ik weet dat het strand hier relatief hard is. Dan ga ik nu rijden, want de situatie is optimaal: op elke 200 meter een mikpunt. De eerste is Ronald Barzilaij. Die was betrokken bij het ongeval met Huik. Hij beschrijft de gebeurtenissen en ook dat er nog een z’n stuur brak bij die valpartij. Ronald kan ontzettend ouwehoeren. Daar hou ik ook wel van en we besluiten samen te gaan jagen. Dat gaat prima. We halen Jur Manneveld bij. Een minuut of 10 met z’n drieën bijeen, waarna het volgende mikpunt zich aandient. Ik versnel nog meer en begin solo op te pikken. Vlak voor IJmuiden rijdt zo’n camelbacker. Die moet ik wel even ophalen want dat is een zeer goede bekende: Jeroen Minkema. Dat is lekker! Ik heb nu zoveel vaart dat het gaatje naar Hans Leek ook nog wel dicht kan. Dan bij IJmuiden eraf. We formeren hier een groep van 6 man en rijden de 12 km door IJmuiden en Velsen in een rustig tempo. Nog bijna een valpartij door glas op de weg. Ik rijd er dwars doorheen en zie de vloeibare latex naar buiten komen en de gaatjes dichten!

Aan een toeschouwer vraag ik welke plaats we liggen. Plaats? "Beverwijk" roept ze. Ja dat weet ik ook wel.


Vlak voor de strandopgang Wijk staat de Zeeleeuw te juichen en aan te moedigen: Je ligt 18e! Daar krijg ik een kick van. Nog maar een kleine 60 km. Over de helft en ik voel me opperbest. Op het strand doe ik Jeroen en de anderen de groeten, schakel het grote mes en begin voluit te stampen. Er is nog een stamper mee: Hans Leek. Gezamenlijk rijden we totaan de Hondsbossche door. Bij Egmond rijdt Edwin met een nieuwe bidon voor me, maar we gaan nu zo hard dat hij ons niet kan bijhouden. Ik moet remmen om de bidon te kunnen wisselen. Maakt niet uit, de vaart zit er zo weer in. OP de Hondsbossche Richte en Irma. “Je ligt 16e”. Fantastisch. De Hondsbossche rijdt Hans bij me weg. Ik heb te lage spanning om hier de 50 k p/h die hij neerzet bij te houden.




Maar zodra we bij Petten op het strand zijn zit ik er weer bij. En nu hebben we weer een paar mikpunten ook! “Volgens mij is dat Henk van Vuure” zeg ik tegen Hans; klopt. Ik versnel en rijdt het gat zo dicht. Merk dat Hans moeite krijgt om te volgen. “Frank Luikens zit hiervoor” zegt Henk, “die was vorig jaar 2e” . Daar heb ik de energie wel voor. Ik stamp het gat dicht en ga volle bak over hem heen, want ik wil hem niet meenemen. Door de versnelling moeten ook Henk en Hans eraf. Het wordt nu voor mij ook lijden, maar toch doorstampen. Nog een mikpunt Franck Zandvliet. Hoe is dit allemaal mogelijk ? Ik ben allemaal mensen aan het ophalen die normaal gesproken rondjes om me heen rijden. “Waar kom jij in godsnaam vandaan” vraagt Franck. “Uit het achterveld” en nog weer weet ik op de 46x11 te versnellen. Het raakt op, maar ik loop weer weg. Ik moet denken aan de 2 Rabotopwedstrijdjes van de afgelopen maand: Op de fiets heen, naar Den Helder, naar Medemblik. En na de wedstrijd halfdood en mopperend in Richte’s wiel met een gangetje van 30 k p/h tegenwind weer terug. Dat betaalt zich nu uit. Dan eindelijk een verlossend oranje vest dat naar boven wijst. De finish is nabij. Ik ben nu zo ongeveer dood maar weet me omhoog te slepen. Zelfs de laatste 20 meter van het duin die weer verhard zijn kan ik niet opbrengen te fietsen. Bovenop zie ik Franck nog op het strand. De laatste kilometer ziet het zwart voor ogen, maar ik red het 12e! Goede genade wat een topresultaat en wat een tijd: 3:51! Bijna een half uur sneller dan het oude parcoursrecord! Een beetje verdwaasd sta ik uit te hijgen. Maar algauw is de kantine gevonden, druppelt de rest binnen en enkele goudgele juffers brengen me weer geheel bij zinnen. Ik besef dat dit m’n beste resultaat ooit op die fiets is. Vergelijkbaar met de marathon van Amsterdam die ik ooit in een onwaarschijnlijke tijd wegraffelde. Maar dat was 1984, het is nu 2006. Een lijf kan lang mee.

Joop
 



Evenementen!